این مقاله در پزشکی نوشته شده و با برچسب گذاری شده است.

درمان و جراحی با لیزر سینوس پیلونیدال

لیزر سینوس پیلونیدال عفونتی شایع که بسیاری از مردم در طول زندگی با آن مواجه می شوند. توجه نکردن به آن باعث حاد شدن این عفونت می گردد. به همین دلیل شما در ابتدا باید کاملا این بیماری را بشناسید و بعد از شناخت در صورت مشاهده کردن این علائم سریعا آن را درمان کنید.

سینوس پیلونیدال یا کیست موئی چیست؟

بیماری شایعی که عموما در انتهای ستون فقرات یا دنبالچه به وجود می آید و با ترشح چرکی مزمن که می تواند همراه با خون باشد و این ترشحات در بعضی مواقع از سوراخ های منفرد یا متعدد در خط وسط بیرون میریزد. به این بیماری برگشت مویی نیز گفته می شود.

در صورت بسته شدن این سوراخ ها ترشحات در داخل جمع شده و ایجاد عفونت می کنند این عفونت علائمی همچون درد، تب و لرز را با خود همراه دارد.

درمان کیست موئی یا سینوس پیلونیدال

درمان و جراحی با لیزر سینوس پیلونیدال

بعد از تشخیص پزشک معالج ناحیه عفونی شده بی حس می گردد و فرد هیچ گونه دردی احساس نخواهد کرد. سپس با استفاده از لیزر سینوس پیلونیدال به طور کامل برداشته می شود.

با توجه به اينكه لیزر همزمان با برش معمولا از نوع بسيار ظریف مي باشد باعث سورزاندن رگهای خون دهنده ناحيه عمل مي گردد و همین امر سبب می شود عمل كاملا بدون خونريزی شود. با توجه به صدمه حداقلی اعصاب و بافت های منطقه بيمار بعد از عمل نيز دردى احساس نمي كند همچنين لیزر کیست مویی به خاطر حداقل صدمه به بافت هاي اطراف كیست مرحله ترمیم زخم نيز سریعتر از جراحی باز انجم می شود.

بهترین درمان سینوس پیلونیدال چیست؟

تنها درمان موثر برای این بیماری برداشتن کامل کیست موئی است به دلیل اینکه موهای در قسمتی از بدن تجمع کرده اند و ایجاد عفونت نموده اند تنها راه برای درمانشان برداشتن آن ها می باشد و تنها با استفاده از جراحی امکان پذیر خواهد بود.

 

تفاوت لیزر با جراحی معمولی چیست ؟

1. عدم نیاز به بیهوشی عمومی یا نخاعی و بستری شدن در بیمارستان.

2. عدم وجود درد در جراحی با لیزر بطوریکه بیمار از روز بعد از عمل کیست میتواند راحت بنشیند در حالی که در جراحی معمولی بیمار بمدت چند هفته باید در منزل بماند و از کار روزانه باز بماند.

 

3. در جراحی با لیزر کیست نیازی به پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم وجود ندارد و از روز بعد بیمار میتواند حمام بگیرد و داخل زخم را با آب و صابون بشوید در حالی که در جراحی معمولی پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم ضروری است.

4. میزان عود در هر دو روش جراحی و لیزر یکسان بوده و حدود ۱۰% میباشد اما اگر بعد از جراحی با لیزر و بهبود زخم پوست ناحیه عمل با لیزرهای از بین برنده مو تابش بگیرد میزان عود به ۲% میرسد.

5. در جراحی با لیزر سر پا و فعال شدن بيمار بلافاصله بعد از جراحی می باشد که سبب شده از ابتلا به آمبولی جلوگیری شود، این امر در بيماران با سن بالا كه بى تحركى طولانى مدت بدنبال جراحی سنتی در آنها منجر به لخته شدن خون (آمبولی) در رگهای پاها مى گردد مهم است زيرا آمبولی بيماری بسيار خطرناكى است که درمان بسيار سختى دارد و گاها منجر به مرگ بيمار مى گردد.

عمل باز سینوس پیلونیدال

در این عمل به کمک تیغ جراحی بافت را برش می دهند و عفونت تخلیه می گردد. در این روش فرد کاملا بیهوش می گردد یا از کمر به پایین کاملا بی حسی انجام می شود.

محل برش داده شده به همان صورت باقی می ماند تا به مرور زمان که حدودا 2 ماهی می شود التیام یابد. داخل زخم توسط پانسمان پر می گردد و طبق دستور پزشک باید از آن مراقبت نمود.

احتمال عود مجدد این بیماری در عمل باز پایین می باشد.

 

جراحی به روش بسته

جراحی به روش بسته شباهت زیادی به جراحی باز دارد با این تفاوت که محل جراحی به صورت بیضی برش داده می شود. بعد از تخلیه عفونت محل زخم بخیه زده می شود. احتمال عود مجدد در روش بیشتر است به همین دلیل باید از آنتی بیوتیک استفاده شود.

دوران نقاهت در این روش به دلیل بخیه زدن محل جراحی کمتر می باشد و فرد زودتر به روال عادی زندگیش بر میگردد.

لوگو پرگار وب
طراحی سایت و سئو سایت توسط پرگار وب

باریخت مرجع زیبایی و سلامت بانوان ایران است. برای مشاهده انواع روتین پوستی و همچنین مشاهده بهترین سالن ها و مراکز زیبایی و همچنین مطالب آموزشی زیبایی و آرایشی و بهداشتی به باریخت مراجعه کنید.